Varför försvinner reskassa?
Det har fungerat bra för mig att åka med reskassa, varför kommer det försvinn?
Följ inlägget
0
följare
Reskassan kom till en gång i tiden för att påskynda ombordstigningen för resor med enkelbiljett, istället för att varje resenär skulle köpa en enkelbiljett av föraren och på så vis skapa kö och ev. förseningar i trafiken. Med reskassan ville vi alltså att så många som möjligt skulle ha en förköpt biljett.
Ett par år senare lanserade vi möjligheten att köpa biljett i appen och på Mina sidor vilket gjorde att stort antal resenärer nu köpte sina biljetter i förväg och inte bara enkelbiljetter. Efter systembytet kommer även köp i appen ha samma rabatt som köp på resekortet.
Eftersom reskassan egentligen bara är ett rabatterat betalmedel för enkelbiljetter och med tanke på att många redan nu har en förköpt biljett blir det konstigt att rabattera ett betalmedel i en kanal men inte i någon annan.
Detta är också något vi tror kommer öka ännu mer, dels med tanke på tekniken i det nya systemet och den generella tekniska utvecklingen i samhället. I det nya systemet kommer man även fortsättningsvis kunna resa med ett vanligt resekort och man kommer kunna köpa flera enkelbiljetter vid samma köptillfälle och ”lägga” på sitt resekort, sen aktiveras en biljett i taget för respektive resa.
Det innebär ett snarlikt sätt att resa som dagens reskassa men med skillnaden att rabatten försvinner. Rabatten får man istället i efterhand i form av en återbäring vilket skapar en mer rättvis rabattering och stimulerar förhoppningsvis till fler reser.
Med vänlig hälsning,
Nej, vi kommer även i fortsättning erbjuda möjligheten att kunna resa med ett resekort. Om man har ett konto kommer man även då kunna få rabatten.
Med vänlig hälsning
Ett bestämt datum för när reskassan upphör finns inte. Reskassan kommer sluta gälla när vi byter system och det är uppskjutet på obestämd tid PGA. COVID-19
Mvh
Tack för din fråga!
Det är inte möjligt att få in reskassan i vår APP ännu. Priserna i vår APP är däremot rabatterade till samma pris som om biljetten hade köpts med ett reskassa-kort.
Använda pengarna som finns på ditt reskassa kort kommer du behöva vänta med tills att arbetsmiljöverket häver restriktionerna ombord på bussen.
Mvh
Tack för din fråga!
Reskassa säljs fortfarande då det kan användas på stadsbussar och tåg.
Följande är alternativ utöver reskassa om barnen inte är berättigade skolkort:
- Ungdomskort, kostar 200kr/månad
- Köpa enkelbiljetter i vår APP där priset är detsamma som för reskassa.
Mvhmen hur använder man, min som kunde inte åka på kort med reskassa på tåget till Mullsjö för de hade ingen maskin som det gick att stämpla på? Utan han blev tillsagd att köpa i appen.
Reskassa kommer att försvinna när vi byter biljettsystem men ett exakt datum för detta finns det inte PGA. att systemleveransen blivit försenad PGA. COVID-19.
Man ska på alla krösatåg och västtåg kunna betala med reskassa. Har din son blivit nekad att betala med sitt kort på tåget till Mullsjö är det fel av tågvärden alternativt om biljettmaskinen varit ur funktion.
Mvh
Om ni mot förmodan inte rest upp era pengar när systembytet sker så kommer inte era pengar brinna inne. Det kommer finnas olika möjligheter för överföring av belopp och återbetalning.
Med vänliga hälsningar
När vi för inte så länge sedan fyllde på reskassakortet så fanns där ingen information om att det inte går att använda på regionbussen. Sonen reser ett fåtal gånger per månad tur och retur mellan Lekeryd och Aneby och använder då reskassan. Idag fick han ett mycket surt och otrevligt bemötande av busschauffören då han ville blippa kortet. Chauffören upplyste om att förköpt biljett gäller, men då kostar det 100 kr att åka de tre milen tur och retur. Var ligger det rimliga i detta? Det är inte första gången som chaufförer på linje 124 svarar med ett surt beteende och nu accepterar vi inte detta längre. Skärpning!!
Vad tråkigt att ni inte fick den informationen. Vi har nämligen skickat ut det till våra återförsäljare. Din son kanske har möjlighet att köpa mobilbiljett istället?
Sen ska chaufförer aldrig vara otrevliga i tonen och det beklagar jag för.
Med vänliga hälsningar
Såg igår när jag loggade in på mina sidor att reskassa inte längre gäller för regionbussarna. Det är normalt för dessa resor vi har använt reskassa och vi har flera kort med ganska mycket pengar på. Hur gör vi får att omvandla eller få tillbaka dessa pengar?
Tack för din fråga!
Du kommer när vi byter system ha möjlighet att över nätet få dina pengar återbetalade alternativt handla för i vårt nya system.
Metoder för detta är inte fullt framtagna ännu.
Mvh
Anders
Du som saknar smartphone har möjlighet att förboka din resa på www.sj.se och därefter skicka biljetten som sms-avisering till din mobiltelefon.
Alternativt kan du köpa biljett hos någon av SJ's ombud.
P.g.a. rådande omständigheter är det tyvärr inte möjligt att köpa biljett ombord. Läs mer om detta på vår hemsida under inforutan "Förköpt biljett krävs!".
Som resenär måste ha giltig färdbevis när man reser kollektivt, det är ett beslut som våra politiker har tagit och går tyvärr inte att bestrida.
Om du har ett värdekort som inte är brukbar så föreslår vi att du skickar in en ansökan om att få reskassan krediterad. Du kan skicka in din ansökan via vår synpunktformulär.
Mvh,
Åker du tåg så är det inga problem att antingen själv stämpla en duo/familjbiljett i maskin, eller att tågvärden hjälper dig.
Övriga färdsätt med både stads- och regionstrafik så går det dessvärre inte p.g.a. rådande omständigheter (läs mer om detta i vår informationsruta "Förköpt biljett krävs!").
Mvh,
Vi ber dig att skicka in din ansökan till oss via vår synpunktsformulär.
Mvh,