Måste jag blippa mitt resekort?

Gäller påstigning i mitt- eller bakdörr även regionbussarna? I så fall. Hur blippa kortet? Då måste jag ju gå fram ändå?
I-M

Kommentarer

  • Hej!

    Av hänsyn till våra förare och resenärer uppmanar vi all bussresenärer att gå på och av i dörrarna i mitten eller längst bak, men det är fortfarande viktigt att du som reser med oss har en giltig biljett och då är det okej att gå fram till föraren (Påstigning och betalning av biljett på stadsbussarna i Jönköpings stad är undantaget detta. På dessa bussar ska man ha en biljett betald innan man går på bussen och kan inte gå på och köpa eller stämpla sin biljett framme hos föraren.)

    Utgångspunkten är att samtliga biljetter ska blippas men i regionbussarna finns tyvärr inte biljettläsare i mittdörren, för att veta om du ska gå fram till föraren kan du resonera enligt nedan:

    Reser du med någon av dessa biljetter behöver du inte gå fram till föraren:
    • Periodbiljett med aktiv period
    • Mobilbiljett som du köpt innan du går ombord
    • Förköpt biljett
    • Skolkort
    Om det är möjligt går du fram till föraren när du vill:
    • Köpa biljett med reskassa
    • Köpa biljett med betalkort
    • Aktivera din periodbiljett
    • Betala din biljett kontant
    Om det är avspärrat framme vid föraren behöver du ha en giltig biljett innan du kliver ombord.

    Denna information gäller till dess att vi går ut med nya information. Håll dig uppdaterad via jlt.se.

    Hälsningar
    Linda JLT Kundservice
    (Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll
  • Så då måste man gå fram till föraren. Förra veckan hade vissa förare stängt av mitt gången med tejp så det gick ej att gå fram och blippa sitt kort.
    Sara
  • Hej Sara,

    Ja, än så länge ska man gå fram och betala för sin biljett. Vi har sagt till alla våra entreprenörer att de inte får spärra av den främre delen av bussen för att resenärer ska ha möjlighet att göra detta.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Inga resenärer fick blippa sitt kort på den turen jag åkte med i morse. Vi fick inte närma oss chauffören överhuvudtaget. Så Vad händer i det läget? Det var ju inte så att ingen inte ville göra rätt för sig och sannolikheten att de flesta av oss hade 20-dagarskort var väldigt stor (arbetsresor).
    Ulrica
  • Ett förtydligande om vad som gäller behöver göras till alla chaufförer. Min upplevelse är att varje enskild chaufför har sina egna regler (gäller bussarna 201, 202 och 249).
    M
  • Hej,

    Våra direktiv till förarna är att de måste låta alla resenärer betala för sin resor oavsett hur de ska betala.

    Om förarna ändå vägrar ta betalt så ska inte ni som resenärer behöva ta den diskussionen, gå i så fall och sätt er och om ni har möjlighet ring gärna vårt kundcenter 0771 - 444 333 så att vi kan ta tag i problemet.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Hej. Jag tycker verkligen ni behöver se över detta system. På 130-bussen t.ex. är problemet just detta. Att chaufförerna öppnar mittdörrarna och sen ska alla resenärer gå fram. Dvs folk går på varandra, om varandra och står tryckta ihop. Vore det inte bättre att på dessa bussar bara öppna dörrarna längst fram? (vilket också vissa av chaufförerna gör och ärligt talat känns faktiskt detta bättre just nu). Sedan är det också jobbigt att chaufförerna på just denna linje gör olika hela tiden. Jag har inget annat val än att åka kollektivt och gör det varje dag till och från jobbet. Jag åker med flera bussar och just linje 130 behöver verkligen ses över. Känns väldigt obekvämt just nu.
    Nathalie
  • Jag åker buss till arbetet 2-3 dagar/vecka och har ett 20-dagarskort. Håller med tidigare inlägg om att chaufförerna väldigt tydligt säger ifrån när man erbjuder sig att gå fram och betala sin resa. Vad jag kan minnas har jag bara fått gå fram och stämpla en gång under den tid som detta pågått (har dock fått gå på vid framdörren som vanligt ett antal gånger och då blippat). Många gånger reagerar chauffören på ett sätt som får mig att känna mig som en idiot bara genom att fråga om jag ska stämpla, vilket gjort att jag hädanefter känner mig tveksam till att ens försöka att betala.
    Karl
  • Hur är det nu när det är verkligen bandat där fram så man inte kan betala alls?
    Janne Hulkolainen
  • Hej!

    Använder du ett 30 dagars kort så behöver du inte, däremot om du använder resekasse- eller 20-dagars kort så måste du stämpla.

    Åker du med stadstrafiken så har du möjligheten att stämpla ditt kort, antingen i mitten eller längre bak i bussen.

    På regiontrafik så går det dessvärre inte att stämpla sina kort eller betala hos föraren, då både biljettmaskinen och kortterminalen är hos föraren, och eftersom det råder avspärrning så uppmanar vi våra resenärer att köpa mobilbiljetter via vår app och ha det som giltig färdbevis under resan.

    Med vänlig hälsning,
    Dejan JLT Kundservice
  • Det rådet gör ju att om jag får fördyrade resor. Om jag normalt sett köper 20-dagarskort o ska köpa mobilbiljett är ju klart en försämring. Hur tänker ni där?
    Ulrica
  • Så det som gäller i praktiken på regionbussarna är alltså
    att det inte går att köpa sin biljett hos föraren och de som vanligtvis åker på
    reskassa och inte har möjlighet att köpa biljett genom appen eller ett
    försäljningsställe inte har något annat val än att gå ombord och sätta sig och
    riskera tilläggsavgift 1500 kr om det blir biljettkontroll?
    Peter
  • Mobilbiljett istället för 20-dagarskort?! På riktigt?! Ni måste skämta!! Hur tänkte ni här?
    Malin
  • Kanske kan ni flytta kortläsaren, alternativt sätta upp en kortläsare till, vid den bakre dörren på regionbussarna. Detta skulle lösa de flesta problemen med biljetterna. I-M
    Ing-Marie Josefsson
  • Det är ju stor skillnad i pris, att betala med mobilbiljett, istället för reskassa eller 20- dagars kort. Särskilt när man arbetspendlar. Flytta kortterminal till den bakre dörren i bussen, så löser sej problemet. Pandemin kommer att fortsätta länge. Kanske blir detta det ”nya normala” sättet, att kliva på, även i regionbussarna. I-M
    Ing-Marie Josefsson
  • Vi förstår att det är mycket som känns frustrerande och fel i dessa tider, det blir tyvärr även för oss.

    Vi jobbar självklart hårt med att få fram en lösning som ska hjälpa så många som möjligt och vi hoppas att snart kunna presentera någon av dem. En flytt utav biljettmaskinerna är komplicerad och som tyvärr inte görs i en handvändning, men självklart tittar vi på om det skulle vara möjligt.

    Håll fortsatt utkik på vår hemsida för senaste informationen.

    Linda JLT Kundservice
  • Kan ni inte lösa det via appen. Så att reskassa kortet kan vara ett alternativ till betalning.
    Mvh Maria
    maria
  • Hej Maria.

    Tack för din fråga!

    Att lösa in sitt resekassa kort i vår APP och använda det som ett alternativ till betalning går inte på grund av att vår APP och vårt biljettsystem för våra reskassa kort inte är sammankopplade.

    Vår ledning Jobbar i skrivande stund på att man i vårt nya biljettsystem som förhoppningsvis lanseras till hösten ska kunna använda restbelopp från gamla reskassa-kort som en tillgodo summa i vårt nya system.

    Mvh
    Jakob JLT Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.