Måste jag blippa mitt resekort?

Gäller påstigning i mitt- eller bakdörr även regionbussarna? I så fall. Hur blippa kortet? Då måste jag ju gå fram ändå?
I-M

Kommentarer

  • Hej!

    Av hänsyn till våra förare och resenärer uppmanar vi all bussresenärer att gå på och av i dörrarna i mitten eller längst bak, men det är fortfarande viktigt att du som reser med oss har en giltig biljett och då är det okej att gå fram till föraren.

    Utgångspunkten är att samtliga biljetter ska blippas men i några av bussarna finns tyvärr inte biljettläsare i mittdörren, för att vet om du ska gå fram till föraren kan du resonera enligt nedan:

    Om du reser med någon av dessa MÅSTE du blippa i närmsta biljettläsare:
    - Period 20D
    - Reskassa
    - Enkelbiljetter (Köps av föraren)

    Om du reser med någon av dessa kan det i detta läget vara okej att resa utan att blippa om du är säker på att du har en aktiv period/biljett.
    - Period 30D
    - Period 365D
    - Enkelbiljett köpt i appen

    Denna information gäller till dess att vi går ut med nya information. Håll dig uppdaterad via jlt.se.

    Hälsningar
    Linda JLT Kundservice
  • Så då måste man gå fram till föraren. Förra veckan hade vissa förare stängt av mitt gången med tejp så det gick ej att gå fram och blippa sitt kort.
    Sara
  • Hej Sara,

    Ja, än så länge ska man gå fram och betala för sin biljett. Vi har sagt till alla våra entreprenörer att de inte får spärra av den främre delen av bussen för att resenärer ska ha möjlighet att göra detta.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Inga resenärer fick blippa sitt kort på den turen jag åkte med i morse. Vi fick inte närma oss chauffören överhuvudtaget. Så Vad händer i det läget? Det var ju inte så att ingen inte ville göra rätt för sig och sannolikheten att de flesta av oss hade 20-dagarskort var väldigt stor (arbetsresor).
    Ulrica
  • Ett förtydligande om vad som gäller behöver göras till alla chaufförer. Min upplevelse är att varje enskild chaufför har sina egna regler (gäller bussarna 201, 202 och 249).
    M
  • Hej,

    Våra direktiv till förarna är att de måste låta alla resenärer betala för sin resor oavsett hur de ska betala.

    Om förarna ändå vägrar ta betalt så ska inte ni som resenärer behöva ta den diskussionen, gå i så fall och sätt er och om ni har möjlighet ring gärna vårt kundcenter 0771 - 444 333 så att vi kan ta tag i problemet.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.