Måste jag blippa mitt resekort?
Gäller påstigning i mitt- eller bakdörr även regionbussarna? I så fall. Hur blippa kortet? Då måste jag ju gå fram ändå?
I-M
I-M
Följ inlägget
0
följare
Av hänsyn till våra förare och resenärer uppmanar vi all bussresenärer att gå på och av i dörrarna i mitten eller längst bak, men det är fortfarande viktigt att du som reser med oss har en giltig biljett och då är det okej att gå fram till föraren (Påstigning och betalning av biljett på stadsbussarna i Jönköpings stad är undantaget detta. På dessa bussar ska man ha en biljett betald innan man går på bussen och kan inte gå på och köpa eller stämpla sin biljett framme hos föraren.)
Utgångspunkten är att samtliga biljetter ska blippas men i regionbussarna finns tyvärr inte biljettläsare i mittdörren, för att veta om du ska gå fram till föraren kan du resonera enligt nedan:
Reser du med någon av dessa biljetter behöver du inte gå fram till föraren:
- Periodbiljett med aktiv period
- Mobilbiljett som du köpt innan du går ombord
- Förköpt biljett
- Skolkort
Om det är möjligt går du fram till föraren när du vill:- Köpa biljett med reskassa
- Köpa biljett med betalkort
- Aktivera din periodbiljett
- Betala din biljett kontant
Om det är avspärrat framme vid föraren behöver du ha en giltig biljett innan du kliver ombord.Denna information gäller till dess att vi går ut med nya information. Håll dig uppdaterad via jlt.se.
Hälsningar
Ja, än så länge ska man gå fram och betala för sin biljett. Vi har sagt till alla våra entreprenörer att de inte får spärra av den främre delen av bussen för att resenärer ska ha möjlighet att göra detta.
Med vänlig hälsning
Våra direktiv till förarna är att de måste låta alla resenärer betala för sin resor oavsett hur de ska betala.
Om förarna ändå vägrar ta betalt så ska inte ni som resenärer behöva ta den diskussionen, gå i så fall och sätt er och om ni har möjlighet ring gärna vårt kundcenter 0771 - 444 333 så att vi kan ta tag i problemet.
Med vänlig hälsning
Använder du ett 30 dagars kort så behöver du inte, däremot om du använder resekasse- eller 20-dagars kort så måste du stämpla.
Åker du med stadstrafiken så har du möjligheten att stämpla ditt kort, antingen i mitten eller längre bak i bussen.
På regiontrafik så går det dessvärre inte att stämpla sina kort eller betala hos föraren, då både biljettmaskinen och kortterminalen är hos föraren, och eftersom det råder avspärrning så uppmanar vi våra resenärer att köpa mobilbiljetter via vår app och ha det som giltig färdbevis under resan.
Med vänlig hälsning,
att det inte går att köpa sin biljett hos föraren och de som vanligtvis åker på
reskassa och inte har möjlighet att köpa biljett genom appen eller ett
försäljningsställe inte har något annat val än att gå ombord och sätta sig och
riskera tilläggsavgift 1500 kr om det blir biljettkontroll?
Vi jobbar självklart hårt med att få fram en lösning som ska hjälpa så många som möjligt och vi hoppas att snart kunna presentera någon av dem. En flytt utav biljettmaskinerna är komplicerad och som tyvärr inte görs i en handvändning, men självklart tittar vi på om det skulle vara möjligt.
Håll fortsatt utkik på vår hemsida för senaste informationen.
Mvh Maria
Tack för din fråga!
Att lösa in sitt resekassa kort i vår APP och använda det som ett alternativ till betalning går inte på grund av att vår APP och vårt biljettsystem för våra reskassa kort inte är sammankopplade.
Vår ledning Jobbar i skrivande stund på att man i vårt nya biljettsystem som förhoppningsvis lanseras till hösten ska kunna använda restbelopp från gamla reskassa-kort som en tillgodo summa i vårt nya system.
Mvh
Mitt 9-åriga barnbarn har tidigare åkt stadsbuss själv en del på reskassa.Nu finns inte möjligheten pga rådande situation. Han har mobil, men kan inte betala för en mobilbiljett i app. Kan man möjligen skärmdumpa en biljett och skicka till barnets mobil?
Mvh Mariia
På stadsbussar går det fortfarande att stämpla värdekort, då det finns fler maskiner ombord än på tresiffriga bussar.
Eftersom biljetten är animerad så går det tyvärr inte att skärmdumpa en bild på biljetten och skicka den som bild till berörd resenär. Den funktionen blir inte aktuell förrän till höst i samband med den nya systemet.
Med vänlig hälsning,
De direktiv som gäller är att alla som reser med Jönköpings kollektivtrafik ska ha giltig färdbevis. Eftersom det är avspärrat hos samtliga förare på regionaltrafik så hänvisas kunder att istället köpa en biljett via vår app.
Åker man däremot tåg eller med citybussar så kan man validera sitt värdekort längre bak ombord.
Det är tyvärr den enda tillfälliga lösningen vi har under rådande omständigheter och vi jobbar med att lösa problemet. Vi försöker hitta en lösning som gynnar både förare och kunder.
Med vänlig hälsning,
Vad händer med frågan om stämpling av periodkort. Jag reser med 20 dagars på tre-siffrig linje. Det är spärrat fram till chauffören. Hur blippar jag min resa?
Ska ni ha biljettkontrollanter? Hur resonerar de om jag har köpt ett periodkort (20-, 30- och 365-dagarskort) men inte kunnat blippa för att det är spärrat framme hos föraren? Får jag kontrollavgift om mitt kort är ”oblippat” eller hur tänker ni där?
Mvh. Malin
Just nu och även under hösten tills restriktionerna p.g.a. Covid-19 är hävda, är det inte möjligt att resa med 20D på ett resekort ombord på regionbussarna.
Period 20D finns dock i vår app där man kan välja att köpa perioden och aktivera en resdag när man behöver.
Hälsningar
Men va bra om man kan köpa och aktivera i appen!
Mer exakt var/hur köper man denna biljett? Är det under resdagsbiljett? Där står 20, 10 resdagar eller 24timmarsbiljett.
Men är det fortf så att om jag klickar på 20 dagar så innebär det att jag kan använda 20 dygn under 60 dagars tid? Eller innebär denna 20dagarsbiljett att den aktiveras och jag har 20 dagar på mig att resa?
Hur fungerar 10dagarabiljetten?
Tusen tack för alla svar i dessa speciella tider!
Mvh. Malin
Det stämmer att det är under Resdagsbiljett som du köper 20D-biljetten. Den fungerar exakt likadant som 20D på ett vanligt resekort, att du alltså har 20 resdagar du kan använda under en 60 dagars period. Första dagen aktiveras först när du går in och aktiverar den innan din resa.
10 dagarsbiljetten fungerar likadant som 20 dagars men man har endast 10 dagar man kan använda under en 60 dagars period.
Hälsningar
Ja, det stämmer att om du har ett vanligt 30D eller 365D så räcker det att kortet är aktiverat, man måste alltså ha stämplat kortet en gång, och det går att göra hos en återförsäljare. Efter det har du ett giltigt färdbevis som du kan visa för en kontrollant som kommer ombord.
Hälsningar
Man måste ha en giltig biljett för att åka med bussen.
Under rådande omständigheter är det dom nämnda alternativen som finns att införskaffa sig en biljett på.
Väljer man att åka utan giltig biljett riskerar man en tilläggsavgift.
Mvh
På stadsbussar och tåg går reskassa att använda fortfarande fram tills systembytet. Det är enbart regionsbussarna (tre siffriga bussar) som det inte går använda det.
Det gäller även stadsbussar i Nässjö.
Med vänliga hälsingar