Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vilken ersättning har man rätt till vid inställda tåg?

Ersättningsbuss. Har man någon resegaranti när ni ställer in tåg och sätter in ersättningsbuss? Det är ju knappast jämförbart transportmedel, skiljer en hel del i transporttid! Hur länge skall detta fortgå med inställda tåg pga "fordonsbrist" (undermålig vagnspark)?

John Karlsson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!

    Om man blir mer än 20 minuter försenad har man rätt att ansöka om förseningsersättning. Ersättning baseras på de utlägg man haft för resan.

    Mer än 20 minuter försenad
    50 procent av resans pris.

    Mer än 40 minuter försenad
    75 procent av resans pris.

    Mer än 60 minuter försenad
    100 procent av resans pris.

    Om du förväntas bli mer än 20 minuter försenad har du rätt att bli kompenserad för resa med annan transport. Du måste dock själv bedöma om du ska välja alternativt färdsätt och ansöka om ersättning i efterhand. Ersättning för taxi eller bil kan inte kombineras med ersättning för resans pris.

    Hälsningar

    Linda JLT Kundservice
  • Eftersom Krösatåg 18:25 idag 13 januari inte kom igång alls och ingen ersättningsbuss har satts in är det fråga ifall detta räknas som tillräcklig underlag för en resa till Värnamo med taxi?

    Salih
  • Hej!

    Ja, i det fallet har du rätt till ersättning för taxi. Skicka in en ansökan här.

    Hälsningar

    Linda JLT Kundservice
  • Den 7/3 hade jag köpt biljett kl 10.25 från Aneby - Nässjö för vidare resa med SJ till Stockholm kl 11.04. Det kom dock inget tåg - utan så småningom skulle det komma en buss, som dock skulle anlända till Nässjö mycket för sent. Jag fick därför snabbt fixa egen skjuts till Nässjö.
    Jag tycker därför det är rimligt att jag får en ny biljett alt. ersättning för min private skjuts.


    Henny Johansson
  • Hej Henry,

    Jag beklagar verkligen att det blivit strul med din resa.

    Skicka in en ansökan om ersättning till våra förseningsersättningshandläggare så kan de kan handlägga ditt ärende.

    Jag hoppas att du dina resor ska fungera till belåtenhet i framtiden.

    vänliga hälsningar
    Linda JLT Kundservice
  • Hej,
    Tåg 7633 står fast i Landeryd. Ersättningsbuss beräknas att avgå 12:20, då har min anslutning i Halmstad C till Båstad redan avgått. Har jag rätt att begära taxi hela vägen till Båstad?
    Vänligen,
    Max Andersson
  • Hej!

    Det var tråkigt att höra att det uppstått problem med tåget

    Ja, du har rätt att själv ta en taxi till Båstad och få ersättning för det i efterhand.

    Men ersättningen betalas bara ut till maxbelopp som är 1120 kronor/person.

    Jag hoppas att du slipper ytterligare problem på din resa.

    vänliga hälsningar


    Linda JLT Kundservice
  • Åker ersättningsbuss Jönköping-Halmstad nu. Avgång 13.11. Missar troligen min anslutning till Ängelholm 16.12. vad gör jag?
    Lisbeth Lindström
  • Hej Lisbeth,

    Ring in till 0771 444 333 så kan vi hjälpa dig.
    Frida JLT Kundservice
  • Hej!
    På julafton skulle min familj, fyra vuxna och två små barn, ta sig från Värnamo till Jönköping på släktkalas. Vi har en bil med bilbarnstol så en vuxen med barn skulle ta tåget. Jag hade kollat både app och tidtabell att tåget skulle gå 10.50 till Jönköping och tillbaka till Värnamo skulle det gå ett tåg kl 16.20. När vi kollade på stationen i Jönköping så fanns inte16.20- tåget med på skärmen för avgående tåg. Vi ringde Kundtjänst där man sa att tåget var inställt men att appen och hemsidan inte var uppdaterad! Vi kunde helt enkelt inte komma tillbaka till Värnamo med tåg. I stället fick jag köra fram och tillbaka två gånger med bil dvs femton mil extra p g a att informationen var felaktig. Det kändes inte särskilt roligt att tillbringa julaftonen på E4:an.
    Monica Lembke
  • Hej Monica,

    Vi beklagar verkligen de problem som uppstått för er julafton p.g.a. vårat tekniska fel.

    Naturligtvis har ni rätt till ersättning för att ni var tvungna att använda bil istället.

    Om ni inte redan gjort detta så skicka in en ansökan om ersättning via vårt ersättningsformulär på webben.

    Jag hoppas att era framtida resor ska fungera bättre.

    Hälsningar
    Linda JLT Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.