Vilken ersättning har man rätt till vid inställda tåg?
Ersättningsbuss. Har man någon resegaranti när ni ställer in tåg och sätter in ersättningsbuss? Det är ju knappast jämförbart transportmedel, skiljer en hel del i transporttid! Hur länge skall detta fortgå med inställda tåg pga "fordonsbrist" (undermålig vagnspark)?
Följ inlägget
0
följare
Hej!
Ja, i det fallet har du rätt till ersättning för taxi. Skicka in en ansökan här.
Hälsningar
Jag tycker därför det är rimligt att jag får en ny biljett alt. ersättning för min private skjuts.
Jag beklagar verkligen att det blivit strul med din resa.
Skicka in en ansökan om ersättning till våra förseningsersättningshandläggare så kan de kan handlägga ditt ärende.
Jag hoppas att du dina resor ska fungera till belåtenhet i framtiden.
vänliga hälsningar
Tåg 7633 står fast i Landeryd. Ersättningsbuss beräknas att avgå 12:20, då har min anslutning i Halmstad C till Båstad redan avgått. Har jag rätt att begära taxi hela vägen till Båstad?
Vänligen,
Det var tråkigt att höra att det uppstått problem med tåget
Ja, du har rätt att själv ta en taxi till Båstad och få ersättning för det i efterhand.
Men ersättningen betalas bara ut till maxbelopp som är 1170 kronor/person.
Jag hoppas att du slipper ytterligare problem på din resa.
vänliga hälsningar
Ring in till 0771 444 333 så kan vi hjälpa dig.
På julafton skulle min familj, fyra vuxna och två små barn, ta sig från Värnamo till Jönköping på släktkalas. Vi har en bil med bilbarnstol så en vuxen med barn skulle ta tåget. Jag hade kollat både app och tidtabell att tåget skulle gå 10.50 till Jönköping och tillbaka till Värnamo skulle det gå ett tåg kl 16.20. När vi kollade på stationen i Jönköping så fanns inte16.20- tåget med på skärmen för avgående tåg. Vi ringde Kundtjänst där man sa att tåget var inställt men att appen och hemsidan inte var uppdaterad! Vi kunde helt enkelt inte komma tillbaka till Värnamo med tåg. I stället fick jag köra fram och tillbaka två gånger med bil dvs femton mil extra p g a att informationen var felaktig. Det kändes inte särskilt roligt att tillbringa julaftonen på E4:an.
Vi beklagar verkligen de problem som uppstått för er julafton p.g.a. vårat tekniska fel.
Naturligtvis har ni rätt till ersättning för att ni var tvungna att använda bil istället.
Om ni inte redan gjort detta så skicka in en ansökan om ersättning via vårt ersättningsformulär på webben.
Jag hoppas att era framtida resor ska fungera bättre.
Hälsningar
Nu idag, 14 juni hat jag & några vänner en bokad resa till Malmö från Jönköping. Tåget ställdes in pga obehöriga på spåret mellan Jönköping och Nässjö. För att alls ha en chans att hinna med anslutande tåg i Nässjö tog vi en taxi.
Kan jag få ersättning för denna resa då det var jag som betalade taxiresan?
Ja, du har rätt att få ersättning för din taxiresa. Skicka in en ansökan om ersättning via vårt ersättningsformulär. Sedan skickar du in ditt taxikvitto märkt med ärendenummer till:
Jönköpings Länstrafik
Förseningsersättning
Box 372
55115 Jönköping
Med vänlig hälsning
Vi beklagar de problem som du haft p.g.a. av det inställda tåget.
Det är naturligtvis inte några problem att prata i telefon under sin bussresa, återkom gärna med vilken linje och varifrån du åkte så ska vi ta upp detta med den berörda entreprenören.
Med vänlig hälsning
Jag hoppas att dina framtida resor ska var behagligare.
Ha en fortsatt trevlig kväll.
Jag beklagar att du blev så försenad vid dessa inställda avgångar. Tyvärr var det så att polisen hade begärt ett tågstopp vid tillfället p.g.a. obehöriga på spåret. Du har naturligtvis rätt till ersättning för din försening. Skicka in ett ärende via vårat förseningsersättningsformulär.
Jag ska även se över vilken information vi har gett ut i våra informationskanaler, och vad som kan vara en förbättringspunkt.
Med vänlig hälsning
Vi lägger ut information om när bussarna kommer att köra på vår hemsida och i appen. Det är Trafikverket som sköter skyltningen på tågstationen. Trafikverket jobbar på att förbättra sina rutiner för hur de ska annonsera förseningar och inställningar vid liknande störningar i framtiden.
Jag beklagar ännu en gång de problem du haft och hoppas att dina framtida resor ska fungera bättre.
Med vänlig hälsning
Enligt min uppfattning: Åtgärda snarast detta systemfel, åtminstone om Trafikverket inte klarar att informera klart och tydligt!!!
Jag förstår att det kan kännas konstigt att vi på Länstrafiken inte har kontroll över skyltarna vid tågstationerna. Men det är så att det är trafikverket som äger dessa skyltar på alla stationer i Sverige och inga Länstrafikbolag har möjlighet att göra ändring på dessa.
Däremot ska vi naturligtvis kunna samarbeta med Trafikverket för att få fram det bästa möjliga informationen ut mot kund. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så jobbas det nu från Trafikverkets sida på att förbättra informationen de ger ut vid störningar så att resande ska bli så smärtfritt som möjligt för alla resenärer.
Samtidigt jobbar även vi på JLT med nya tekniksystem för att kunna få tydligare och snabbare information i våra egna informationskanaler.
Jag hoppas att du snart kommer att kunna se frukten av detta arbete.
Ha en fortsatt trevlig dag.