Till senaste kommentaren

Vilken ersättning har man rätt till vid inställda tåg?

Ersättningsbuss. Har man någon resegaranti när ni ställer in tåg och sätter in ersättningsbuss? Det är ju knappast jämförbart transportmedel, skiljer en hel del i transporttid! Hur länge skall detta fortgå med inställda tåg pga "fordonsbrist" (undermålig vagnspark)?

John Karlsson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!

    Om man blir mer än 20 minuter försenad har man rätt att ansöka om förseningsersättning. Ersättning baseras på de utlägg man haft för resan.

    Mer än 20 minuter försenad
    50 procent av resans pris.

    Mer än 40 minuter försenad
    75 procent av resans pris.

    Mer än 60 minuter försenad
    100 procent av resans pris.

    Om du förväntas bli mer än 20 minuter försenad har du rätt att bli kompenserad för resa med annan transport. Du måste dock själv bedöma om du ska välja alternativt färdsätt och ansöka om ersättning i efterhand. Ersättning för taxi eller bil kan inte kombineras med ersättning för resans pris.

    Hälsningar

    Linda JLT Kundservice
  • Eftersom Krösatåg 18:25 idag 13 januari inte kom igång alls och ingen ersättningsbuss har satts in är det fråga ifall detta räknas som tillräcklig underlag för en resa till Värnamo med taxi?

    Salih
  • Hej!

    Ja, i det fallet har du rätt till ersättning för taxi. Skicka in en ansökan här.

    Hälsningar

    Linda JLT Kundservice
  • Den 7/3 hade jag köpt biljett kl 10.25 från Aneby - Nässjö för vidare resa med SJ till Stockholm kl 11.04. Det kom dock inget tåg - utan så småningom skulle det komma en buss, som dock skulle anlända till Nässjö mycket för sent. Jag fick därför snabbt fixa egen skjuts till Nässjö.
    Jag tycker därför det är rimligt att jag får en ny biljett alt. ersättning för min private skjuts.


    Henny Johansson
  • Hej Henry,

    Jag beklagar verkligen att det blivit strul med din resa.

    Skicka in en ansökan om ersättning till våra förseningsersättningshandläggare så kan de kan handlägga ditt ärende.

    Jag hoppas att du dina resor ska fungera till belåtenhet i framtiden.

    vänliga hälsningar
    Linda JLT Kundservice
  • Hej,
    Tåg 7633 står fast i Landeryd. Ersättningsbuss beräknas att avgå 12:20, då har min anslutning i Halmstad C till Båstad redan avgått. Har jag rätt att begära taxi hela vägen till Båstad?
    Vänligen,
    Max Andersson
  • Hej!

    Det var tråkigt att höra att det uppstått problem med tåget

    Ja, du har rätt att själv ta en taxi till Båstad och få ersättning för det i efterhand.

    Men ersättningen betalas bara ut till maxbelopp som är 1170 kronor/person.

    Jag hoppas att du slipper ytterligare problem på din resa.

    vänliga hälsningar


    Linda JLT Kundservice
  • Åker ersättningsbuss Jönköping-Halmstad nu. Avgång 13.11. Missar troligen min anslutning till Ängelholm 16.12. vad gör jag?
    Lisbeth Lindström
  • Hej Lisbeth,

    Ring in till 0771 444 333 så kan vi hjälpa dig.
    Frida JLT Kundservice
  • Hej!
    På julafton skulle min familj, fyra vuxna och två små barn, ta sig från Värnamo till Jönköping på släktkalas. Vi har en bil med bilbarnstol så en vuxen med barn skulle ta tåget. Jag hade kollat både app och tidtabell att tåget skulle gå 10.50 till Jönköping och tillbaka till Värnamo skulle det gå ett tåg kl 16.20. När vi kollade på stationen i Jönköping så fanns inte16.20- tåget med på skärmen för avgående tåg. Vi ringde Kundtjänst där man sa att tåget var inställt men att appen och hemsidan inte var uppdaterad! Vi kunde helt enkelt inte komma tillbaka till Värnamo med tåg. I stället fick jag köra fram och tillbaka två gånger med bil dvs femton mil extra p g a att informationen var felaktig. Det kändes inte särskilt roligt att tillbringa julaftonen på E4:an.
    Monica Lembke
  • Hej Monica,

    Vi beklagar verkligen de problem som uppstått för er julafton p.g.a. vårat tekniska fel.

    Naturligtvis har ni rätt till ersättning för att ni var tvungna att använda bil istället.

    Om ni inte redan gjort detta så skicka in en ansökan om ersättning via vårt ersättningsformulär på webben.

    Jag hoppas att era framtida resor ska fungera bättre.

    Hälsningar
    Linda JLT Kundservice
  • Hej,
    Nu idag, 14 juni hat jag & några vänner en bokad resa till Malmö från Jönköping. Tåget ställdes in pga obehöriga på spåret mellan Jönköping och Nässjö. För att alls ha en chans att hinna med anslutande tåg i Nässjö tog vi en taxi.
    Kan jag få ersättning för denna resa då det var jag som betalade taxiresan?
    Elin Henriksson
  • Hej Elin,

    Ja, du har rätt att få ersättning för din taxiresa. Skicka in en ansökan om ersättning via vårt ersättningsformulär. Sedan skickar du in ditt taxikvitto märkt med ärendenummer till:

    Jönköpings Länstrafik
    Förseningsersättning
    Box 372
    55115 Jönköping

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Idag blev tåget inställt och jag åkte med nästa ordinarie buss, eftersom ersättningsbussen inte kommit än.  Jag skulle bli över 1 timme sen. Naturligtvis ville jag ringa mina barn, som var ensamma hemma, och berätta vilken tid jag skulle komma hem. Men då fick jag en tillsägelse av chauffören för att jag pratade i telefon! Han hade dock radion igång så ljudet var inte problemet. Dåligt! Får man inte prata i telefon på bussen nu?!
    Malin
  • Hej Malin,

    Vi beklagar de problem som du haft p.g.a. av det inställda tåget.

    Det är naturligtvis inte några problem att prata i telefon under sin bussresa, återkom gärna med vilken linje och varifrån du åkte så ska vi ta upp detta med den berörda entreprenören.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Det var 133 från Värnamo mot Jönköping kl 17:35.
    Malin
  • Tack Malin, då ska vi ta upp detta beteende med entreprenören.

    Jag hoppas att dina framtida resor ska var behagligare.

    Ha en fortsatt trevlig kväll.
    Linda JLT Kundservice
  • Vad hände idag vid 16.35 tåg från jkpg till nässjö o vice versa. 17.50 kom första nästa tåg. MER än en timme försenad. 3 tåg mot nö inställda. Vill ha förklaring. SAmt vill ni ger mer o korrekt info när man väntar på sånt här.
    Jonas Alm
  • Hej Jonas,

    Jag beklagar att du blev så försenad vid dessa inställda avgångar. Tyvärr var det så att polisen hade begärt ett tågstopp vid tillfället p.g.a. obehöriga på spåret. Du har naturligtvis rätt till ersättning för din försening. Skicka in ett ärende via vårat förseningsersättningsformulär.

    Jag ska även se över vilken information vi har gett ut i våra informationskanaler, och vad som kan vara en förbättringspunkt.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Ni skrev att det skulle komma ersättningabuss för 17.10 tåget , men det kom aldrig nån till Huskvarna. Varför? Jag tycker det är bättre ni skriver ut tågspring och sen en mer rimlig ny tid. Inte bara framskjuten 10 15 25 sen inställt. Då kan man ju välja vad man vill göra. Jäkla kallt stå där uppe utan någon värme . Jonas.
    Jonas alm
  • Hej igen Jonas,

    Vi lägger ut information om när bussarna kommer att köra på vår hemsida och i appen. Det är Trafikverket som sköter skyltningen på tågstationen. Trafikverket jobbar på att förbättra sina rutiner för hur de ska annonsera förseningar och inställningar vid liknande störningar i framtiden.

    Jag beklagar ännu en gång de problem du haft och hoppas att dina framtida resor ska fungera bättre.

    Med vänlig hälsning
    Linda JLT Kundservice
  • Riktigt trist att läsa om detta systemfel!! Detta att det är olika aktörer som har ansvar för så likartade och viktiga delar i samma ärende. Helt plötsligt avsäger alltså JLT ansvaret för att informera sina egna kunder om sina egna förseningar på det mest naturliga informationsforumet, nämligen just skyltningen på stationerna. Då har man i stället uppenbarligen Trafikverket att skylla ifrån sig på!
    Enligt min uppfattning: Åtgärda snarast detta systemfel, åtminstone om Trafikverket inte klarar att informera klart och tydligt!!!
    Dan Dahlberg
  • Hej Dan,

    Jag förstår att det kan kännas konstigt att vi på Länstrafiken inte har kontroll över skyltarna vid tågstationerna. Men det är så att det är trafikverket som äger dessa skyltar på alla stationer i Sverige och inga Länstrafikbolag har möjlighet att göra ändring på dessa.

    Däremot ska vi naturligtvis kunna samarbeta med Trafikverket för att få fram det bästa möjliga informationen ut mot kund. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så jobbas det nu från Trafikverkets sida på att förbättra informationen de ger ut vid störningar så att resande ska bli så smärtfritt som möjligt för alla resenärer.

    Samtidigt jobbar även vi på JLT med nya tekniksystem för att kunna få tydligare och snabbare information i våra egna informationskanaler.

    Jag hoppas att du snart kommer att kunna se frukten av detta arbete.

    Ha en fortsatt trevlig dag.
    Linda JLT Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.